När man surfar kvinnokropp



"Kvinnokroppen tillhör marknaden"
hävadade barnmorskan Pia Höjeberg. Jag läste hennes artikel på SVD och tycker absolut att hon tar upp en viktig och bra synpunkt. Hon skriver om den nya flugan att kvinnor opererar underlivet och skär i sina blygdläppar till exempel. Intressant, angeläget och bra.

Efter trippen till SVDs hemsida hamnade jag hos någon bloggare som tyckte att man skulle ha erotisk konst på väggen. Det var viktigt att främja det sexuella och man skulle minsann inte skämmas för att erotik var trevligt. Hon själv gillade konstnären Milo Manara och visade några exempel på hans målningar. Kvinnorna hade smala midjor, välskapta bakdelar, runda bröst och långa ben. Ni kan ju googla om ni är intresserade av exempel.

Hon fick både positiva och negativa kommentarer på sitt inlägg. En mamma tyckte inte att det var särskilt passande att sätta upp dessa bilder på väggen av hänsyn till barn, speciellt döttrar, eftersom det sista hon ville var att hennes barn skulle få prestationskrav över sitt utseende. En Pellejöns svarade då såhär: "med undatag för en av bilderna så tycker jag faktiskt inte de passar in på barbie-stereotypen alls. Tycker faktiskt det ser ut som de flesta kvinnor jag har varit med, dvs normala, varken feta eller smala".

Sure, tänkte jag, han kanske har dragit vinstlott varje gång.

Jag blev klart lite trött på att titta på absolut perfektion, det pallar man ju inte hela dagarna. Låt mig se det vackra i det fula, normala eller annorlunda eller vad man nu ska kalla det som är kvinnokroppen i all dess mångfald, önskade jag. Och jag hittade dit! Jag vet inte hur, men jag fann en underbar sida med normala kvinnor som nyss fött barn och bidrar med bilder av deras normala, vackra kroppar. Dit kan man surfa in för sinnesfrid: THE SHAPE OF A MOTHER

Kommentarer
Postat av: melissa

de har barbieutstallning i Modena just nu. Tydligen fyller hon (Barbie) 50 ar. Hon ar valdigt frasch for en femtioaring kan man saga.

2009-03-05 @ 17:14:28
Postat av: Solith

(FNISS, FNITTER, HA) Du är skön Melissa. Ska du dit och kolla?



Jag tror hon består mest av plast vid det här laget. Vad tror du?

2009-03-06 @ 15:23:10
Postat av: Joanna

Skooon blogg Solith. Forstar bara inte varfor du inte skvallrat om den for mig tidigare..

2009-03-10 @ 16:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0