Om skönhet.


Jag förstår att man vill vara snygg. Jag vill vara snygg.
Jag förstår att man vill ha snygga kläder. Jag vill ha snygga kläder.
Jag förstår att man vill ha problemfri hy. Jag vill ha problemfri hy.
Jag förstår att man vill väga sin idealvikt. Det vill jag.

Fast, liksom, allra helst vill jag vara lycklig, och jag blir inte det av skönhet enbart. Eller, är det ens skönhet? Vem har sagt att det som är slätt, fast och färglatt alltid är vackert? Som min pojkvän en gång uttryckte det "man vill ju ha gropar och kullar, variation". För vad vore naturen utan sina berg och dalar? Vad vore vi utan det personliga, det som skiljer oss från andra, skiljer oss från idealet; det släta?

Det finns inget fel i att beundra det sköna. Det är ett av livets gåvor. Men det sköna finns i allt. I det fula, det runda, det raka, det platta, det kurviga, det muskulösa och det slappa.

Varje gång jag ser en människa som utstrålar självsäkerhet, glädje eller tillfredställelse så tänker jag "wow, vilken underbart vacker människa!". Och ibland när jag ser någon som ser ledsen ut, eller verkar olycklig, så tänker jag att också sorgen är vacker. För det är topparna och dalarna som gör våra liv till vad det är. Efter regn kommer solsken och efter olycka kommer lycka.

Din kropp är du. Det är inte du och din kropp. Var snäll mot dig själv, fan. Jag är så trött på att varje dag bli påmind, om inte av mig själv, så av någon annan, att människor är missnöjda med sig själva. Det finns alldeles för många flickor, tjejer, kvinnor, och pojkar som hela tiden strävar efter något "bättre", som inte är nöjda.

Du är idealet. Var dig själv. Du ÄR störst, bäst och vackrast.






Kommentarer
Postat av: Sara

"Din kropp är du. Det är inte du och din kropp. Var snäll mot dig själv, fan. Jag är så trött på att varje dag bli påmind, om inte av mig själv, så av någon annan, att människor är missnöjda med sig själva. Det finns alldeles för många flickor, tjejer, kvinnor, och pojkar som hela tiden strävar efter något "bättre", som inte är nöjda."



Heja Solith! Det behövs fler tjejer som orkar säga ifrån sig all skit som handlar om att hela tiden sträva efter något annat. Vad nöjd med det du har, god damnit, det finns ju de som har det jobbigt på riktigt. Vad är en fettvalk, liksom?

2009-07-01 @ 12:51:24
Postat av: Sara

p.s jag tror jag ska skriva ut och sätt upp på väggen eller nåt, för det är viktigt att bli påmind om bra åsikter och vilka fina människor det finns som kan uttrycka sig så bra :)

2009-07-01 @ 12:53:04
Postat av: Solith

Hej Sara! Tack för de fina orden! Fortsätt vara nöjd, goddamnit! ;)

2009-07-05 @ 20:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0